Roma

Roma
Vanaf 1950 voer dit schip op Australië om op de terugreis in 1951 de derde groep Molukkers naar Nederland te vervoeren.
Vertrek: Tandjung Priok, 7 maart 1951 | Aankomst: Rotterdam, 8 april 1951

roma_toen_05_def

Roma

De boot was in 1914 te water gelaten als stoomschip met de naam Medina. Ze was gebouwd voor de vrachtvaart door de werf Newport News Shipbuilding & Dry Dock te Newport News, Virginia (USA). De bouw vond plaats in opdracht van de Amerikaanse rederij Mallory Steamship Co.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de boot gevorderd  en diende ze als bevoorradingsschip bij de Amerikaanse marine. In 1922 werd zij omgebouwd tot motorschip. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog werd het schip ingelijfd bij de Amerikaanse kustwacht.

Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip in 1947 overgenomen door de Panamese rederij Naviera San Miguel. De boot kreeg Roma als nieuwe naam. De reder liet haar in 1948 in La Spezia (Italië) verbouwen tot emigrantenschip, met accommodatie voor 287 kajuitpassagiers en zo’n 700 slaapzaalpassagiers.

In 1950, een voor rooms-katholieken ‘heilig jaar’, verzorgde de Roma (toepasselijk) tot drie keer toe een  transatlantisch transport van groepen Amerikaanse pelgrims op hun tocht naar Rome.

Daarna werd de boot ingezet op de landverhuizersroute naar Australië. Bij terugreis uit Australië deed de Roma in 1951 Indonesië aan om een groep Molukse militairen en hun gezinnen naar Nederland te brengen. Maar kort daarop al ging de rederij failliet.

In 1952 werd de boot geveild. Koper was de Italiaanse rederij Costa Line. Het schip kreeg weer een andere naam (Franca C) en werd heringericht. Als zodanig voer ze tot in 1959 vooral op Zuid-Amerikaanse landverhuizersroutes.

In 1959 werd de Franca C omgebouwd tot cruiseschip voor 345 eersteklaspassagiers, compleet met bioscoop, zwembad en casino. Zo doorkruiste ze in hoofdzaak de Middellandse Zee.

In 1977 was de boot volgens de reder opgebruikt. Maar toen besloot het Duitse evangelisatiegenootschap “Gute Bücher für alle” (Goede boeken voor iedereen) het toen al oude schip op te kopen.

Het schip werd ingericht als varende bibliotheek en conferentieoord. Weer vond een ingrijpende verbouwing plaats. De naam werd gewijzigd in Doulos (Grieks voor dienaar). Als vlag ging de boot het Maltezer kruis voeren.

doulos_06

Doulos

doulos_achterkant_def

Doulos: bakboordkant(linkerfoto) en achtersteven(rechterfoto)


Einde voor de Doulos na 95 jaar

“We dachten dat ze nog wel even mee zou kunnen. Maar deze week werd het duidelijk dat het doek gaat vallen voor de Doulos. Aan het werk van het OM schip, Doulos, komt per 31 december 2009 een eind.”

Lees verder: http://jandereiziger.blogspot.nl/2009/11/einde-voor-de-doulos-na-95-jaar.html

OM haalt zendingsschip Doulos uit de vaart
“De Doulos, het zendingsschip van Operatie Mobilisatie (OM), wordt per 31 december uit de vaart genomen. Dat heeft OM bekendgemaakt.”

Lees verder: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=47627

☆ ☆ ☆

Voor de statistieken
Sinds 1978 hebben meer dan 17 miljoen mensen de Doulos bezocht. Ze heeft zo’n 95 landen bereisd en meer dan 400 havens aangedaan. Het schip voer met een internationale bemanning van 340 koppen, allen vrijwilligers. Het huidige vaargebied was voornamelijk Zuid-Oost-Azië.

Weliswaar sterk veranderd, is de Doulos de enige nog bestaande boot die in 1951 werd gebruikt voor de Molukse reizen naar Nederland.

☆ ☆ ☆

Botenlijst Ned.-Indië
Passagierslijsten 1945-1964

☆ ☆ ☆

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s